18 Nisan 2017 Salı

INTERNET çıkalı şarkıların süreleri kısaldı


İnternet üzerinden müzik dinleme servisleri sadece müzik dinleme işlemini hızlandırmıyor. Yeni bir çalışmaya göre, dinleyicilerin dikkat aralığı kısaldıkça pop şarkıları da hızlanıyor. Şarkıların başındaki enstrümantal açılış kısımları, geçtiğimiz 30 yılda ciddi anlamda kısaldı. Ayrıca popüler şarkıların tempoları da hızlanmaya başladı.

Ohio State Üniversitesinde müzik teorisi alanında doktora yapan Hubert Leveille Gauvin, 1986 – 2015 arasındaki ABD Billboard listelerinin ilk 10 şarkısını inceledi. 1986’daki popüler şarkılarda vokalin şarkıya girmesi ortalama 23 saniye sürerken, 2015’te bu süre sadece 5 saniyeye kadar düştü. Yüzde 78 oranındaki düşüş, dinleyicilerin milyonlarca şarkıya dilediği zaman erişebiliyor olmasıyla ilişkilendirildi.

Amaç bir an önce dikkat çekmek

Gauvin “Bu kadar rekabetçi bir ortamda şarkıcıların, dinleyicinin dikkatini mümkün olan en kısa sürede çekmeye çalışması anlaşılabilir bir sonuç. İnsan sesinin en çok dikkat çeken şey olduğunu biliyoruz.” diyerek, konsantre olmak isteyen kişilerin özellikle sözleri olmayan müzikleri tercih ettiğine dikkat çekti.

2014 yılında Spotify’ın kullanıcı alışkanlıkları ile ilgili yaptığı bir araştırmada da şarkıların yüzde 21’inin ilk 5 saniye dolmadan geçildiği belirtilmişti.

Değişimin bir örneği olarak Gauvin 1987 yılının popüler şarkısı ‘Nothing’s Gonna Stop Us Now‘ ile Maroon 5’ın ‘Sugar‘ adlı şarkısını karşılaştırdı. Starship’in Nothing’s Gonna Stop Us Now şarkısında vokalin girmesi 22 saniye sürüyor. Öte yandan 2015’in popüler şarkılarından Sugar’da Adam Levine’in şarkıya girmesi sadece 7 saniye sürüyor.

Şarkılar ortama ayak uyduruyor

Gauvin müzik endüstrisinin sırlarını ortaya çıkardığını iddia etmiyor. Araştırmanın sonucunda vardığı sonuç, kayıt şirketlerinin bir şekilde ortama uyum sağlamaya çalıştığı yönünde. Michael H. Goldhaber’ın ‘ilgi ekonomisi’ konseptine dikkat çeken Gauvin, internet sayesinde sürekli bir bilgi akışına maruz kalan kişilerin ilgisini üzerinde tutmak için şarkıların hızlanma ihtiyacı hissettiğini söylüyor. Günümüzde şarkıcıların en önemli geliri konserlerden elde ettiğini belirten araştırmacı, şarkıların bu konserler için birer reklam görevi gördüğünü belirtiyor.

Genel trende rağmen şarkı yapılarında halen çeşitlilik bulunduğunu da belirtmek gerek. Örneğin 2012’nin en popüler şarkısı ‘Somebody that I used to know” 20 saniyelik enstrümantal bir  girişle başlıyor. Ayrıca araştırma sadece en popüler şarkıları incelediği için daha alternatif türlerde trendin daha farklı şekilde olma ihtimali de var.